Talenti za katedrom
Ustvarjanje, spoznavanje, zabava, skupna rast
Ciljali smo na Luno, pristali na Zvezdici Zaspanki
V Centru za korekcijo sluha in govora Portorož smo se že lani odločili povsem neobičajno povezati učence in strokovne delavce. Pravzaprav se je zamisel porodila že prej … Vse je razplet usodnega naključja. Leta 2009 je k meni, novemu ravnatelju, pristopila sodelavka in naznanila, da je njena odločitev o upokojitvi neizbežna, a šele, ko nama uspe v gledališki predstavi združiti učence in učitelje. Od tedaj sva skupaj pripravila šolske gledališke stvaritve, v katerih so nastopali le učenci, in nastale so zgodbe, denimo Babica Zima pri Medvedovih in Šest razbojnikov pri Medvedovih. To nam ni bilo dovolj. Zgodovinski spomin nas je opozoril, da so tudi učitelji že pred leti nastopili za učence in slednje smo ponovili leta 2011 ter uprizorili Zvezdico Zaspanko. Uspeh. Ali si lahko želimo še česa več? Nedvomno. Ponovimo dramsko uprizoritev Zvezdice Zaspanke, toda skupaj z učenci. Zadeli smo v polno!
Gledališko ustvarjanje kot (ne)namerna dramska terapija
Razgibane in dejavne terapevtske dejavnosti, ki dramski ustvarjalni proces uporabljajo kot orodje za dosego psihosocialnega zdravja posameznika in družbe, lahko razumemo tudi v luči dramske terapije. Temeljne značilnosti tega pristopa so tako posameznikova dejavna udeležba v dramskem ustvarjalnem procesu kot njegova osebna izkušnja pri tem ter element igre. V literaturi je dramska terapija opredeljena tudi kot aplikacija gledališča in umetnosti v klinično, zdravstveno in sociološko obravnavo za ljudi, ki imajo težave ali so bolni. Dramska terapija je usmerjena na razvoj ustvarjalnih vidikov in pozitivnih sredstev ter v to, kako z njimi posegamo na področje psiholoških vidikov sramežljivosti, govorjenja in nastopanja v javnosti, jecljanja, slabšega občutka lastne vrednosti, strahu v vzpostavljanju odnosov z drugimi, različnimi oblikami socialne fobije in tesnobnosti.
Gledališko ustvarjanje z otroki s posebnimi potrebami ima zatorej še toliko večjo vrednost. Predstavljajte si otroka, ki jeclja, ne govori, je prestrašeno plašen in tih, a stopi pred sošolce in sam ali še s katerim sošolcem recitira vsaj kitico pesmi. Predstavljajte si otroka z avtistično motnjo, ki nastopanje v domišljijski zgodbi s težavo loči od vsakdanjika in prepoznavanja učiteljev v vlogah pravljičnih junakov ne razume le kot stvar igre in domišljije. Učenje gledaliških prvin z jasnimi napotki, kaj se od njega pričakuje, je temelj za izjemno upodobitev lika, ki ga od takega otroka morda sploh ne bi pričakovali.
Gledališko ustvarjanje se izvaja in uporablja na mnogih področjih človekovega osebnega in poklicnega življenja kot samostojna dejavnost ali kot dopolnjujoča. Posameznika podpira pri vzdrževanju psihosocialnega zdravja in pri njegovem poklicnem ali osebnem celostnem razvoju (v organizacijah državnega, zasebnega in civilnega značaja; pri vzgoji in izobraževanju, usposabljanju, svetovanju, izpopolnjevanju in v prostočasnih dejavnostih ter pri medosebni pomoči in samopomoči). Lahko pa se uporablja tudi v terapevtske namene.
Z nekaj truda in vneme nastanejo dobre stvari
Izbrati gledališko umetnost, v ospredje postaviti domišljijo kot esencialno dramatično entiteto ter sredstvo za komunikacijo dogodkov drugim. Graditi na povezovanju in oblikovanju skupinske dinamike, raziskovati vloge ter najti pozitivizem, spremembe, možnosti novih interpretacij osnovnih odnosov in iskanja rešitev. Izkoristiti gib, glas, ples, gledališko igro, igro vlog, improvizacijo, besedilo ter zaupati izkušenemu režiserju, dramskemu igralcu Gregorju Geču. Vse to nas je vodilo tako k besednemu in nebesednemu izražanju znotraj neke drugače ustaljene strukture. Tudi take strukture, ki živijo in delajo v razmerah, ki nam niso najbolj naklonjene, torej v času, ko je pridobivanje sredstev, ki jih je vse manj, odvisno tudi od nas samih in osebnega pristopa. Vsakoletno dramsko ustvarjanje, ki je letos zadihalo v predstavi Mala čarovnica, ki ni mogla biti zlobna, nosi še del dobrodelnosti. Tako smo si lani pomagali pri nakupu hišnega dvigala, letos pa opreme za multisenzorno sobo.
Dobre stvari so v iskanju skritih talentov, najboljše pa v veselju, ko med učenci in strokovnimi delavci najdemo, prepoznamo ter izkoristimo vsa ustvarjalna področja, ki nas naredijo izjemne.
Kaj so povedali učitelji …
/…/… in kaj učenci /…/
MARKO STRLE