Transgeneracije 2016
11.4.2016, avtor: Kristina Jermančič Golc / rubrika: aktualno
V soboto, 9. aprila 2016, smo v Štihovi dvorani Cankarjevega doma sklenili Festival sodobnih umetnosti mladih Transgeneracije 2016, in sicer s podelitvijo priznanj najboljšim gledališkim in plesnim ustvarjalcem, avtorjem likovnih del ter videa/filma. Podelitvi je sledil koncert Shakesoneti s skupino Bossa de nova ter igralcema Borisom Cavazzo in Urško Taufer.
Likovna umetnost
Žirant Gašper Demšar se je odločil, da priznanje na pordočju likovno umetnosti (tema: Potohodci – migracije in migranti) prejmejo dijakinje in dijaki Srednje šole za oblikovanje in fotografijo Ljubljana: Denys Shadro, Bor Šparemblek, Lara Slatinek, Nejc Smrtnik, Andraž Drobnič, Maja Grebenc, Špela Jalovec Novak, Tjaša Kovič, Živa Oblak, Urša Glavač, Martin Novak, Tamara Erman, Trina Meršol Čuček, Ana Grom, Katarina Kogovšek, Mojca Fink. Mentor: Aleksander Brezlan.
Video/film
Žirant Uroš Smasek se je odločil, da priznanja prejmejo:
1. ��lani video sekcije skupine Pozitiv / video delavnica »Videosvet«/ Dijaški dom Ivana Cankarja (DIC) Ljubljana, ekipa: Vanja M. Jovanović, Luka Kirn, Martina Mohorič, Aleš Peternelj, Mendi, Planko, Eva Semolič, Tine Vidmar, Žan Žigon. Mentorja: Boštjan Božič, Radovan Jaušovec
Že samo v formalnem smislu, kar se tiče video/filmske forme, izstopa kratki video/film Migracije, ki ga kolektivna avtorska ekipa ljubljanskega Dijaškega doma Ivana Cankarja v okviru skupine Pozitiv žanrsko uvršča v kategorijo "brezplačnih, kampanjskih oglasov", in sicer z namenom ozaveščati javnost o manj prijetnih in prezrtih družbenih temah, z osrednjim vodilom oblikovanja enostavne in jasne informacije.
Formalno torej je video/film Migracije zgrajen uvodoma iz prispodobnih prizorov razpadlega urbanega okolja, ki jih povezuje virtuozno bliskovita filmska montaža, podkrepljuje pa dramatično sugestivna tolkalno-bobnarska glasba, da bi se nato v osrednjem delu filma organsko vpletla pripoved o simbolno migrantskem izdelovanju barčice iz papirja in njenem splavljenju po vodi. Njena postopno nemirna plovba pa je kmalu prekinjena, spet simbolno, na oviri, ki jo ponazarja manjši slap. Nakar postane dobesedno vzvratna.
To učinkuje nadvse zgovorno, film pa je v bistvu nad nivojem "brezplačnega, kampanjskega oglasa", saj učinkuje celovito filmsko. In zasluži nagrado.
2. Metod Kulčar/Gimnazija Franca Miklošiča Ljutomer za video/film Narava, beseda, človek, mentorica: Tanja Trajbarič Lopert
Posebno nagrado med video/filmskim in likovnim področjem zasluži kratkometražna animacija Narava, beseda, človek avtorja Metoda Kulčarja (Gimnazija Franca Miklošiča Ljutomer in že lanskega nagrajenca Transgeneracij za video), ki skozi krožeče živahno animacijo simbolno izbranih likovnih podob iz narave - in v njej tudi recimo stvarjenja človeka vse do besede -, grajenih iz ploščičastih oziroma kristalastih elementov ter že v filmskem uvodu poudarjenih z nazornimi tekstovnimi napisi, obravnava problematiko razumevanja odnosa med človekom in naravo ter našim skupnim, edinim planetom, na katerem je človek, naj dodamo, v bistvu tudi samo nekakšen potohodec ... Dosežek v celoti pa je vsebinsko in izvedbeno domiselno sožitje video/filmskega in likovnega del
3. skupinsko avtorsko delo skupine dijakov Gimnazije Franca Miklošiča Ljutomer (GFML) za video/film GFML za človekove pravice. Mentorja: Jernej Jakelj, Ludvik Rogan
Posebno omembo zasluži kratki igrani film GFML za človekove pravice, kolektivno delo skupine dijakov z ljutomerske Gimnazije Franca Miklošiča, sicer nagrajenke na video področju vsaj že na Transgeneracijah 2015 in prav tako letos. Filmska pripoved je vsebinsko večplastnejša in režijsko kompleksnejša, vendar bi vsaj nekateri mladi nastopajoči lahko bili igralsko še kanček bolj pristni.
Sicer pa film z domiselno uporabo znanstvenofantastičnih elementov učinkovito poda fiktivno in obenem realno pripoved. S prizoriščem kar na matični šoli dijakov, s tem da je šola postavljena v bolj oddaljeno prihodnost .Vanjo se skušajo vpisati kandidati, ki so sprva za šolski režim žal "preveč drugačni", da bi bili sprejeti, a na koncu pripelje do končnega spoznanja odgovornih, da so vsi ljudje enakopravni.
Film opozarja na problematiko sicer ne konkretno potohodcev, ampak tistih, ki na zaželenem cilju naletijo na diskriminacijo. Ob tem pa pohvalno premore še celo satiričen humor na račun izkoriščanja statusa žrtve diskriminacije, ki v določeni situaciji ni nujno žrtev, ampak to skuša priročno izkoristiti.
Skratka, film večplastno opozarja na problematiko "drugačnih" v neki družbi in njihovo družbeno (ne)enakopravnost. Kar je dragoceno in najbrž še dolgo ne odvečno opozorilo
Ples
Žirija, Meta Lavrič in Tanja Skok, se je odločila, da priznanja prejmejo:
za produkcijo in izvedbo: N.A.G. (Plesni forum Celje)
Avtorji: Gea Erjavec, Aja Zupanec, Nik Rajšek
Plešejo: Ana Cvelfar, Lia Hofman, Ana Krašovic, Eva Plevnik, Evelina Pristovšek, Jaka
Rehar, Alja Roškar, Ina Trefalt, Kaja Vajdetič, Pia Žižek
Mentorica: Gordana Stefanovič Erjavec
Plesni projekt N.A.G. je izviren izdelek koreografov in izvajalcev mlajše generacije, ki ga zaznamuje ambiciozen produkcijski pristop in izrazit avtorski jezik. Mladi koreografi so z ubrano skupino plesalcev uspeli ustvariti prepričljiv izdelek, ki s produkcijsko raznolikimi sredstvi razgali ranljivo obdobje odraščanja in kritično naslavlja gledalca.
za kolektivno delo: Intervju z (m)Ano (Srednja vzgojiteljska šola in gimnazija Ljubljana/SVŠGL,Umetniška gimnazija, smer sodobni ples)
Nastopajo: dijakinje in dijaki 1., 2., 3. in 4. letnika umetniške gimnazije, smer sodobni
ples
Mentorji: Nataša Tovirac, Petra Pikalo, Sinja Ožbolt, Dušan Teropšič, Tina Dobaj, Kaja
Zupanec, Maja Delak, Andreja Podrzavnik
Pedagoški program SVŠGL – umetniške gimnazije, smer sodobni ples je predstavil celovito zaključno produkcijo, ki je plod kakovostnega in kontinuiranega delovanja ter poglobljenega sodelovanja med pedagogi-mentorji in dijaki zdajšnje generacije. Uprizoritev s svojo zanimivo tematiko in individualnimi izrazi ponudi gledalcu večplastno komunikativno predstavo, tako v svoji strukturi znotraj posameznih delov in plasti kot tudi z različnimi kodi komunikacije, s katerimi se poigrava in uspešno nagovori gledalca.
za izvedbo plesne miniature:
1. Pogled (Studio za svobodni ples, Ljubljana)
Avtorski soloples: Jerca Klinar
Mentor: Urša Rupnik
Jerca Klinar je odplesala kratko delo v katerem je izžarevala svežino ter prikazala suveren plesni in tehnični nivo. Svoje avtorsko delo je izpeljala v zanimivem dramaturškem loku in gledalce nagovorila s prepričljivo odrsko prezenco.
2. Puščava nokavtacije (Kulturno društvo Qulenium, Kranj)
Ustvarjanje in ples: Zala Erznožnik Podreka
Mentor: Saša Lončar
Zala Erznožnik Podreka se je publiki predstavila s kratkim izdelkom, v katerem si je zastavila niz zahtevnih elementov, tako na nivoju giba, kot pri uporabi luči in zvoka.
Miniatura je bila zastavljena drzno, plesalka pa jo je privzdignila na še višji nivo s prepričljivo izvedbo, s katero je občinstvu izkazala veliko mero zrelosti v razmišljanju ter željo po izzivu
Gledališče
Žirija, Jakob Ribič (predsednik), Petra Pogorevc in Matej Bogataj, se je odločila, da priznanja prejmejo:
za najboljšo uprizoritev: Kisli maček (Srednja vzgojiteljska šola in gimnazija Ljubljana/SVŠGL)
Režija: Jure Novak
Nastopajo: Brina Bagari, Adrijana Bundalo, Lara Guzelj, Katja Hodnik, Doria Janša, Tia Okić, Alenka Pleško, Aljaž Pohar, Marko Purič, Urška Rahonc, Nina Resnik, Katarina Špenko, Neža Verdonik
Mentorica: Barbara Krajnc Avdić
Glavno priznanje festivala za področje gledališča, ki je nagrajena s produkcijo v Cankarjevem domu, prejme predstava Kisli maček v izvedbi Srednje vzgojiteljske šole in gimnazije Ljubljana, umetniške gimnazije, dramsko-gledališke smeri. Kisli maček, ki ga je sredi sedemdesetih letih 20. stoletja na temo preganjanja čarovnic napisala britanska dramatičarka Caryl Churchill, pod mentorskim vodstvom Barbare Krajnc Avdić in režijsko taktirko Jureta Novaka zaživi kot intrigantna, kompleksna in angažirana odrska stvaritev. Dijakinje in dijaki SVŠGL se z odra ozirajo v preteklost, da bi diagnosticirali in komentirali sodobnost. Suvereno preigravajo zahtevne dramske prizore in jih obenem nadgrajujejo s svežimi in udarnimi avtorskimi songi. Prikazujejo neznosno lahkost obsojanja, izločanja in kaznovanja sleherne drugačnosti, pri tem pa tudi opozarjajo, da se lahko v vsakem hipu znajdemo tako v vlogah žrtev kot njihovih krvnikov.
za mentorje: Borut Bučinel, Boštjan Božič, Miha Maver in Radovan Jaušovec (uprizoritev Maya, Teater Pozitiv/Dijaški dom Ivana Cankarja)
Mentorsko nagrado prejmejo mentorji, Borut Bučinel, Boštjan Božič, Miha Maver in Radovan Jaušovec, uprizoritve Maya v produkciji in izvedbi gledališke skupine Teater Pozitiv. Maya je predstava, v kateri prepoznavamo jasno izraženo generacijsko stališče, opazna pa je tudi požrtvovalna in pogumna kolektivna igra nastopajočih. Zdi se, da so v procesu študija nastopajoči ob doslednem mentorskem vodenju raziskovali svoj odnos do izbrane teme in na koncu do izjav prišli sami, prav tako pa, da so v študiju predstave mladi raziskovali svoje umetniške in kreativne potenciale.
za izvedbo: Generacije (Prva gimnazija Maribor)
Nastopajo: Ajda Godec, Kim Godec, Žiga Hren, Luka Kuhta in Eneja Urnaut
Mentor: Tin Grabnar
Priznanje za izvedbo prejme skupina dijakov Prve gimnazije Maribor za predstavo Generacije. Njihov pristop, od nabora gradiva, ki so ga pridobili iz lastnega spomina in med svojimi vrstniki, pa pretikanje skozi različne vloge, lastne in privzete, je pogumno zastavljanje telesa in glasu za stališča generacije. Z natančnim doziranjem izraznih sredstev jim uspe odigrati in prikazati tako najbolj sentimentalne občutke kot krik in bes, poiščejo mesta trkov in izbrskajo potlačeno, kar od njih zahteva odločnost in veščino.